Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden BLNCK

Definities 

  1.  BLNCK: BLNCK, gevestigd te Harderwijk onder KvK nr. 90809440.
  2. Klant: degene met wie BLNCK een overeenkomst is aangegaan.
  3. Partijen: BLNCK en klant samen. 
  4. Consument: een klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel 1 - Toepasselijkheid algemene voorwaarden 

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen,  overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens BLNCK. 
  2. Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
  3. Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant of van  derden uitdrukkelijk uit.

 Artikel 2 - Prijzen 

  1. Alle prijzen die BLNCK hanteert zijn in euro’s, zijn inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals  administratiekosten, heffingen en reis-, verzend- of transportkosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of anders  overeengekomen. 
  2. Alle prijzen die BLNCK hanteert voor zijn producten, op zijn website of die anderszins kenbaar zijn gemaakt, kan  BLNCK te allen tijde wijzigen.  
  3. Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die BLNCK niet kon voorzien ten tijde van  het doen van de aanbieding c.q. het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot  prijsverhogingen.  
  4. De consument heeft het recht om een overeenkomst te ontbinden als gevolg van een prijsverhoging zoals bedoeld in  lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.

Artikel 3 - Betalingen en betalingstermijn 

1.  BLNCK mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het overeengekomen bedrag  verlangen.  

2.  De klant dient betalingen volgens de betalingswijzen te hebben voldaan. 

3.  BLNCK behoudt zich het recht voor om een levering afhankelijk te stellen van onmiddellijke betaling dan wel een  zekerheidstelling te eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten. 

Artikel 4 - Gevolgen niet tijdig betalen 

1.  Wanneer de klant in verzuim is, is hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding  verschuldigd aan BLNCK.  

2.  De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten. 

3.  Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag BLNCK zijn verplichtingen opschorten totdat de klant aan zijn  betalingsverplichting heeft voldaan.  

4.  In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen  van BLNCK op de klant onmiddellijk opeisbaar. 

5.  Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door BLNCK, dan is hij nog steeds  verplicht de afgesproken prijs aan BLNCK te betalen. 

Artikel 5 - Recht van reclame 

1.  Zodra de klant in verzuim is, is BLNCK gerechtigd het recht van reclame in te roepen ten aanzien van de onbetaalde  aan de klant geleverde producten. 

2.  BLNCK roept het recht van reclame in door middel van een schriftelijke of elektronische mededeling.

3.  Zodra de klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, dient de klant de producten waar dit  recht betrekking op heeft, onmiddellijk te retourneren aan BLNCK, tenzij partijen hierover andere afspraken maken. 

4.  De kosten voor het terughalen of -brengen van de producten komen voor rekening van de klant. 

Artikel 6 - Herroepingsrecht 

1.  Een consument kan een online aankoop gedurende een bedenktijd van 14 dagen zonder opgave van reden ontbinden  op voorwaarde dat: 

  • Het product niet is gebruikt
  • Het geen product is dat snel kan bederven, zoals voedsel of bloemen
  • Het geen product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of aangepast 
  • Het geen product is dat niet kan worden teruggestuurd om hygiënische redenen (ondergoed, badkleding, enz.) de verzegeling nog intact is, indien het gaat om gegevensdragers met digitale inhoud (dvd’s, cd’s, etc.)
  • Het product of dienst geen logies, reis, restaurantbedrijf, vervoer, cateringopdracht of vorm van  vrijetijdsbesteding betreft 
  • Het product geen los tijdschrift of losse krant is 
  • De consument niet heeft afgezien van zijn herroepingsrecht 

2.  De bedenktijd van 14 dagen zoals in lid 1 genoemd, vangt aan: 

op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen 

3.  De consument kan zijn beroep op het herroepingsrecht kenbaar maken via service@BLNCK.nl. 

4.  De consument is verplicht om het product binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht te  retourneren aan BLNCK, bij gebreke waarvan zijn herroepingsrecht komt te vervallen. 

Artikel 7 - Vergoeding van bezorgkosten  

1.  Indien de consument tijdig van zijn herroepingsrecht gebruik heeft gemaakt en als gevolg daarvan tijdig de  volledige bestelling aan BLNCK heeft geretourneerd, dan zal BLNCK eventuele door de consument betaalde  verzendkosten binnen 14 dagen na ontvangst van de tijdig en volledig geretourneerde bestelling aan de consument  terugbetalen.  

2.  De kosten voor bezorgen komen slechts voor rekening van BLNCK voor zover de volledige bestelling wordt  geretourneerd. 

Artikel 8 - Vergoeding retourkosten  

Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling tijdig retourneert, dan  komen de kosten voor het retourneren van de volledige bestelling voor rekening van de consument.  

Artikel 9 - Opschortingsrecht

Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze  overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten. 

Artikel 10 - Retentierecht  

1.  BLNCK kan een beroep doen op zijn retentierecht en in dat geval producten van de klant onder zich houden, totdat  de klant alle nog openstaande rekeningen ten aanzien van BLNCK heeft voldaan, tenzij de klant voor die kosten  voldoende zekerheid heeft gesteld.  

2.  De retentierecht geldt eveneens op grond van eerdere overeenkomsten waaruit de klant nog betalingen verschuldigd  is aan BLNCK. 

3.  BLNCK is nooit aansprakelijk voor eventuele schade die de klant mogelijkerwijs lijdt als gevolg van het  gebruikmaken van zijn retentierecht. 

Artikel 11 - Verrekening 

Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een schuld aan BLNCK te verrekenen met  een vordering op BLNCK.  

Artikel 12 - Eigendomsvoorbehoud 

1.  BLNCK blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de klant volledig heeft voldaan aan al zijn  betalingsverplichtingen ten aanzien van BLNCK op grond van wat voor met BLNCK gesloten overeenkomst dan  ook, met inbegrip van vorderingen inzake het tekortschieten in de nakoming. 

2. Tot die tijd kan BLNCK zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen. 

3.  Voordat het eigendom is overgegaan op de klant, mag de klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden  of anderszins bezwaren.  

4.  Indien BLNCK een beroep doet op zijn eigendomsvoorbehoud, geldt de overeenkomst als ontbonden en heeft  BLNCK het recht om schadevergoeding, gederfde winst en rente te vorderen. 

Artikel 13 - Levering 

1.  Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt. 

2.  Levering vindt plaats bij BLNCK, tenzij partijen anders zijn overeengekomen. 

3.  Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de klant aangegeven adres. 

4.  Indien de overeengekomen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft BLNCK het recht om zijn  verplichtingen op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan.  

5.  Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, met als gevolg dat de klant een verlate levering niet aan  BLNCK kan tegenwerpen. 

Artikel 14 - Levertijd 

1.  De door BLNCK opgegeven levertijden zijn indicatief en geven de klant bij overschrijding daarvan geen recht op  ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.

2.  De levertijd vangt aan op het moment dat de klant het (elektronische) bestelproces volledig heeft afgerond en  daarvan een (elektronische) bevestiging heeft gekregen van BLNCK. 

3.  Overschrijding van de opgegeven levertijd geeft de klant geen recht op schadevergoeding en evenmin het recht om  de overeenkomst te ontbinden, tenzij BLNCK niet binnen 14 dagen na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand kan  leveren of partijen hierover iets anders hebben afgesproken. 

Artikel 15 - Feitelijke levering 

De klant dient ervoor zorg te dragen dat de feitelijke levering van de door hem bestelde producten tijdig kan  plaatsvinden.

Artikel 16 - Transportkosten 

Transportkosten zijn voor rekening van de klant, tenzij partijen hierover iets anders hebben afgesproken.

Artikel 17 - Verpakking en verzending 

1.  Indien de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan dient de klant, alvorens het product in  ontvangst te nemen, hiervan door de expediteur c.q. bezorger een aantekening op te laten maken, bij gebreke  waarvan BLNCK niet aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade. 

2.  Indien de klant zelf voor transport van een product zorgdraagt, dient hij eventuele zichtbare beschadigingen aan  producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer te melden aan BLNCK, bij gebreke waarvan BLNCK niet  aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade. 

Artikel 18 - Bewaring 

1.  Indien de klant bestelde producten pas later afneemt dan de overeengekomen leveringsdatum, is het risico van een  eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de klant. 

2.  Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor  rekening van de klant. 

Artikel 19 - Garantie 

1.  De garantie met betrekking tot producten is uitsluitend van toepassing op defecten, veroorzaakt door ondeugdelijk (e) fabricage, constructie of materiaal.  

2.  De garantie geldt niet in het geval van normale slijtage en van schade ontstaan als gevolg van ongevallen,  aangebrachte wijzigingen aan het product, nalatigheid of ondeskundig gebruik door de klant, alsmede wanneer de  oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld. 

3.  Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst tussen  partijen, gaat over op de klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de  macht van de klant komen of van een derde die het product ten behoeve van de klant in ontvangst neemt. 

Artikel 20 - Vrijwaring 

De klant vrijwaart BLNCK tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door BLNCK geleverde  producten en/of diensten.  

Artikel 21 - Klachten 

1.  De klant dient een door BLNCK geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op  eventuele tekortkomingen. 

2.  Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de overeenkomst  mocht verwachten, dan dient de klant BLNCK daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 1 maand na  constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stellen.  

3.  Consumenten dienen BLNCK uiterlijk binnen 2 maanden na constatering van de tekortkomingen hiervan op de  hoogte te stellen. 

4.  De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort-koming, zodat BLNCK in staat is  hierop adequaat te reageren.  

5.  De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen. 

Artikel 22 - Ingebrekestelling 

1.  De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan BLNCK.

2. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling BLNCK ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt. 

Artikel 23 - Hoofdelijke aansprakelijkheid klant 

Als BLNCK een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de  volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan BLNCK verschuldigd zijn.  

Artikel 24 - Aansprakelijkheid BLNCK 

1.  BLNCK is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt indien en voor zover die schade is  veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid. 

2.  Indien BLNCK aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit  uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst. 

3.  BLNCK is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of  schade aan derden. 

4.  Indien BLNCK aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps) aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledige) uitkering door een  verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het)  factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. 

5.  Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts  indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke)  ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting. 

Artikel 25 - Vervaltermijn 

Elk recht van de klant op schadevergoeding van BLNCK vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit  de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van  het Burgerlijk Wetboek. 

Artikel 26 - Recht op ontbinding 

1.  De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer BLNCK toerekenbaar tekortschiet in de nakoming  van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding  niet rechtvaardigt.  

2.  Is de nakoming van de verplichtingen door BLNCK niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas  plaatsvinden nadat BLNCK in verzuim is.  

3.  BLNCK heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant zijn verplichtingen uit de  overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel indien BLNCK kennis heeft genomen van  omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de klant zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen  nakomen.  

Artikel 27 - Overmacht 

1.  In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van BLNCK in de  nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant niet aan BLNCK kan worden toegerekend in een van de  wil van BLNCK onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen ten aanzien van de klant  geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijk-heid niet van  BLNCK kan worden verlangd.  

2.  Tot de in lid 1 genoemde overmachtsituatie worden ook - doch niet uitsluitend - gerekend: noodtoestand (zoals  burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of  andere derden; onverwachte stroom-, elektriciteits- internet-, computer- en telecomstoringen; computer-virussen,  stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en  werkonderbrekingen. 

3. Indien zich een overmachtsituatie voordoet waardoor BLNCK 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan  nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat BLNCK er weer aan kan voldoen. 

4.  Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen beide partijen de  overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.  

5.  BLNCK is in een overmachtsituatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de  overmachttoestand enig voordeel geniet. 

Artikel 28 - Wijziging van de overeenkomst  

1.  Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud ervan te  wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan. 

2.  Voorgaand lid is niet van toepassing bij producten die zijn afgenomen in een fysieke winkel.  

Artikel 29 - Wijziging algemene voorwaarden 

1.  BLNCK is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.  

2.  Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.  

3.  Grote inhoudelijke wijzigingen zal BLNCK zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.

4.  Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de overeenkomst op te  zeggen.  

Artikel 30 - Overgang van rechten 

1.  Rechten van de klant uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de  voorafgaande schriftelijke instemming van BLNCK.  

2.  Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid,  Burgerlijk Wetboek.  

Artikel 31 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid 

1.  Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de  overige bepalingen van deze voorwaarden niet aan.  

2.  Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de  buurt komt van wat BLNCK bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had. 

Artikel 32 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter 

1.  Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing. 

2.  De Nederlandse rechter in het arrondissement waar BLNCK is gevestigd / praktijk houdt / kantoor houdt is exclusief  bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft. 

Opgesteld op 25 juli 2023.